Centrum pomocy / Edycja formularzy skryptów

Edytor skryptów

Formularz skryptu to scenariusz rozmowy prowadzonej przez konsultanta i dane, które ma on zebrać w trakcie tej rozmowy. Mechanizm skryptera zawarty w aplikacji pozwala zbudować dowolny skrypt. Umożliwia również tworzenie drzew skryptów, czyli takich skryptów, w których jedna odpowiedź prezentuje kolejne pytanie lub kolejną grupę pól skryptu.

W Systell Contact Center (SCC) skrypt możesz stworzyć za pomocą Graficznego Designera Skryptów. Aby przejść do edytora zaloguj się do części menedżerskiej SCC i przejdź do zakładki PM (Panel Menedżerski), następnie kliknij ikonę Paska opcji i wybierz Edytor Skryptów.

Po kliknięciu ikonki pojawia się edytor.

Aby dodać nowy skrypt

Kliknij Nowy (1). W okienko, które się pojawi, wpisz nazwę skryptu i kliknij OK. Nazwa skryptu pojawi w tytule zakładki Edytora Skryptu.

Możesz również otworzyć istniejący skrypt, klikając ikonę Otwórz (2) i edytować go według uznania.

Po lewej stronie w sekcji Formularze (3) pojawi się pierwszy z formularzy o domyślnej nazwie “Nowy skrypt”, a w sekcji Właściwości (4) szczegóły rozmieszczenia danego formularza. Domyślnie formularz jest podzielony na dwie kolumny i dwa wiersze, co widać na arkuszu w postaci przerywanych linii.

W sekcji Właściwości (4) możesz zmienić szczegóły formularza takie jak:

  • Nazwa – nazwa formularza,
  • Domyślny – to pole oznacza, że ma być to formularz, który załaduje się jako pierwszy przy pobraniu rekordu (tylko jeden formularz w skrypcie może być domyślny),
  • Automatyczny – jest to formularz, który będzie ładowany zawsze na nowo, przy każdym pobraniu tego samego rekordu, a poprzednio wypełnione formularza zostaną zaprezentowane jako historia tylko do odczytu (bez możliwości modyfikacji). Nazwa formularza przy każdym załadowaniu na Panelu Agenta będzie tworzona z daty i godziny pobrania rekordu. Cecha ta jest wykorzystywana, jeżeli jest konieczność zbierania historii dla każdego pobrania rekordu,
  • Pokaż w obecnym oknie/nowym oknie,
  • Tekst – opis formularza,
  • Liczba Wierszy, z której ma składać się formularz,
  • Liczba Kolumn, z której ma składać się formularz,
  • Data utworzenia – nadawana automatycznie,
  • Warunki pominięcia – określenie serii warunków połączonych spójnikami logicznymi „I” oraz „lub”, które spowodują, że dany formularz się nie wyświetli. Funkcja jest przydatna np. w badaniach CATI.

Po wprowadzeniu zmian w sekcji Właściwości (4), zapisz je. O niezapisanych zmianach przypomina gwiazdka obok nazwy skryptu w tytule zakładki Edytora Skryptu oraz aktywna ikona Zapisu .

Pomocne
  1. Każdy skrypt musi zawierać jeden formularz domyślny. Kiedy dodasz pierwszy formularz automatycznie, zaznacza się w nim cecha Domyślny.
  2. Jeżeli w Twoim skrypcie jest więcej formularzy to tylko jeden z nich może być domyślny. Gdy oznaczysz jeden z formularzy jako Domyślny, powoduje to usunięcie tej cechy z formularza, który dotychczas był domyślnym.

Pola skryptu

Formularz składa się z Pól skryptu (5), które są widoczne po prawej stronie oraz ich Właściwości (6), które znajdują się poniżej.

  • Aby umieścić dane pole w formularzu kliknij wybrany element i przeciągnij do arkusza na środku, upuść w komórkę, w której ma się znajdować.
  • Jeśli nie trafisz w odpowiednie miejsce lub zdecydujesz o zmianie miejsca, kliknij na dany element umieszczony w arkuszu i ponownie przeciągnij go na wybrane miejsce.
  • Jeśli chcesz usunąć dany element, kliknij na niego (element podświetli się na czerwono) i kliknij przycisk Usuń.

Typy pól skryptu oraz ich właściwości

Każde z pól ma specyficzne cechy i zastosowanie. Jeśli chcesz konfigurować dane pole, kliknij na nie, a wtedy szczegóły każdego z nich pokażą się w sekcji Właściwości (4) po prawej stronie. Dla każdego rodzaju pól właściwości są inne.

1. Etykieta

Pola etykiet służą do prezentowania tekstu i są polami tylko do odczytu. Zastosuj je do przekazywania konsultantom uwag dotyczących innych pól lub scenariusza rozmowy.

Właściwości:

  • Tekst – kliknij ikonę Edytora tekstu  , aby utworzyć tekst, który zostanie zaprezentowany konsultantowi w skrypcie rozmowy. Przy rozbudowanych skryptach warto zrezygnować z formatowania tekstu w polach formularzy na rzecz tekstu bez formatowania. Dzięki temu zabiegowi poprawisz tempo wczytywania się formularzy konsultantom.
  • Nazwa – nazwa pola dla skryptera ułatwiająca nawigowanie po skrypterze menedżerom. Warto zmienić domyślnie ustawioną nazwę i nadać unikalną, przyda się to w wielu miejscach np. przy mapowaniu statusów w konfiguracji Procesu.
  • Widoczne Tak/Nie – określ czy pole ma być widoczne dla konsultantów w formularzu.
  • Rozpiętość – określ ile komórek w wierszu ma zajmować pole – zwiększenie rozpiętości rozszerza pole w prawą stronę.
  • Kolor tła – wybór koloru tła z palet takich jak RGB czy CMYK.
  • Wyrównanie – wyrównanie pola względem komórki lub komórek, które zajmuje na siatce formularza.

2. Pole tekstowe

Pole tekstowe pozwala konsultantom na wpisywanie dowolnego tekstu. Zastosuj je, by zamodelować pytania otwarte, czyli takie, których odpowiedzi są opisowe.

Właściwości:

  • Tekst – kliknij ikonę Edytora tekstu  , aby utworzyć tekst, który zostanie zaprezentowany konsultantowi w skrypcie rozmowy.
  • Nazwa – nazwa pola dla skryptera ułatwiająca nawigowanie po skrypterze menedżerom. Warto zmienić domyślnie ustawioną nazwę i nadać unikalną, przyda się to w wielu miejscach np. przy mapowaniu statusów w konfiguracji Procesu.
  • Widoczne Tak/Nie – określ czy pole ma być widoczne dla konsultantów w formularzu.
  • Wymagane Tak/Nie – określ, czy to pole ma być obowiązkowe, czyli konsultant będzie musiał wypełnić pole, aby zapisać sprawę.
  • Rozpiętość – określ, ile komórek w wierszu ma zajmować pole – zwiększenie rozpiętości rozszerza pole w prawą stronę.
  • Wartość domyślna – wypełnij, jeżeli chcesz, by konsultant miał domyślnie wypełnione to pole określonym tekstem.
  • Podpowiedź – dodaj tekst typu „watermark”, który podpowie konsultantowi co należy wpisać w dane pole. Po kliknięciu na to pole tekst podpowiedzi znika, a pojawia się kursor umożliwiający wpisanie tekstu.
  • Maska – umożliwia nadanie określonych warunków polu tekstowemu, np. możliwość pisania wyłącznie małymi literami.
  • Kolor tła – wybór koloru tła z palet takich jak RGB czy CMYK.
  • Kolor tekstu – wybór koloru tekstu z palet takich jak RGB czy CMYK.
  • Maksymalna długość – tutaj możesz określić długość tekstu.
  • Wysokość – tutaj wybierz pomiędzy jedną linią tekstu lub wieloma liniami. Jeśli wybierzesz opcję „Dwie linie” pole testowe rozszerzy się na wysokość dwóch linii, ale tekst będzie zawierał więcej linii, kiedy konsultant wciśnie na polu klawisz Enter.
  • Walidatory – tutaj możesz wybrać stworzone walidatory np. numeru PESEL, NIP lub numeru Dowodu Osobistego, które sprawdzą poprawność wpisanych danych pod kątem cyfr/znaków kontrolnych zawartych w metodologii tworzenia tych numerów.

3. Pole liczbowe

To pole, które pozwala wpisywać tylko cyfry.

Właściwości:

  • Tekst – kliknij ikonę Edytora tekstu , aby utworzyć tekst, który zostanie zaprezentowany konsultantowi w skrypcie rozmowy.
  • Nazwa – nazwa pola dla skryptera ułatwiająca nawigowanie po skrypterze menedżerom. Warto zmienić domyślnie ustawioną nazwę i nadać unikalną, przyda się to w wielu miejscach np. przy mapowaniu statusów w konfiguracji Procesu.
  • Widoczne Tak/Nie – określ czy pole ma być widoczne dla konsultantów w formularzu.
  • Wymagane Tak/Nie – określ, czy to pole ma być obowiązkowe, czyli konsultant będzie musiał wypełnić pole, aby zapisać sprawę.
  • Rozpiętość – określ, ile komórek w wierszu ma zajmować pole – zwiększenie rozpiętości rozszerza pole w prawą stronę.
  • Wartość domyślna – wypełnij, jeżeli chcesz, by konsultant miał domyślnie wypełnione to pole określonym tekstem.
  • Podpowiedź – dodaj tekst typu „watermark”, który podpowie konsultantowi co należy wpisać w dane pole. Po kliknięciu na to pole tekst podpowiedzi znika, a pojawia się kursor umożliwiający wpisanie tekstu.
  • Kolor tła – wybór koloru tła z palet takich jak RGB czy CMYK.
  • Kolor tekstu – wybór koloru tekstu z palet takich jak RGB czy CMYK.
  • Precyzja
  • Separator

4. Pole daty

Służy do określania daty w formacie rok-miesiąc-dzień. Pola te są dodatkowo wyposażone w kalendarz, który pozwala w szybki sposób wybrać datę.

Właściwości:

  • Tekst – kliknij ikonę Edytora tekstu , aby utworzyć tekst, który zostanie zaprezentowany konsultantowi w skrypcie rozmowy.
  • Nazwa – nazwa pola dla skryptera ułatwiająca nawigowanie po skrypterze menedżerom. Warto zmienić domyślnie ustawioną nazwę i nadać unikalną, przyda się to w wielu miejscach np. przy mapowaniu statusów w konfiguracji Procesu.
  • Widoczne Tak/Nie – określ czy pole ma być widoczne dla konsultantów w formularzu.
  • Wymagane Tak/Nie – określ, czy to pole ma być obowiązkowe, czyli konsultant będzie musiał wypełnić pole, aby zapisać sprawę.
  • Rozpiętość – określ, ile komórek w wierszu ma zajmować pole – zwiększenie rozpiętości rozszerza pole w prawą stronę.
  • Kolor tła – wybór koloru tła z palet takich jak RGB czy CMYK.
  • Kolor tekstu – wybór koloru tekstu z palet takich jak RGB czy CMYK.
  • Edytowalne Tak/Nie – określ, czy konsultant ma mieć możliwość zmiany wartości tego pola.

5. Pole tak/nie

Ogranicza opcje wyboru jedynie do Tak/Nie. Pole jest tak skonstruowane, że zaznaczenie tekstu oznaczać będzie pozytywne twierdzenie, a brak zaznaczenia – twierdzenie negatywne.

Właściwości:

  • Tekst – kliknij ikonę Edytora tekstu  , aby utworzyć tekst, pytanie dla konsultanta, do którego konsultant musi się odnieść.
  • Nazwa – nazwa pola dla skryptera ułatwiająca nawigowanie po skrypterze menedżerom. Warto zmienić domyślnie ustawioną nazwę i nadać unikalną, przyda się to w wielu miejscach np. przy mapowaniu statusów w konfiguracji Procesu.
  • Widoczne Tak/Nie – określ czy pole ma być widoczne dla konsultantów w formularzu.
  • Wymagane Tak/Nie – określ, czy to pole ma być obowiązkowe, czyli konsultant będzie musiał wypełnić pole aby zapisać sprawę.
  • Rozpiętość – określ ile komórek w wierszu ma zajmować pole – zwiększenie rozpiętości rozszerza pole w prawą stronę.
  • Wygląd – zdecyduj czy opcja zaznaczenia odpowiedzi ma być w formie pola wyboru czy przełącznika.

6. Lista rozwijana

To pole z listą elementów odpowiedzi/opcji, z których można wybrać tylko jedną. Pola słownikowe stosuje się, by przedstawić w skrypcie pytania zamknięte, ograniczone do jednej możliwej odpowiedzi.

Właściwości:

  • Tekst – kliknij ikonę Edytora tekstu  , aby utworzyć tekst, pytanie dla konsultanta, do którego konsultant musi się odnieść.
  • Nazwa – nazwa pola dla skryptera ułatwiająca nawigowanie po skrypterze menedżerom. Warto zmienić domyślnie ustawioną nazwę i nadać unikalną, przyda się to w wielu miejscach np. przy mapowaniu statusów w wielu miejscach np. przy mapowaniu statusów w konfiguracji Procesu.
  • Widoczne Tak/Nie – określ czy pole ma być widoczne dla konsultantów w formularzu.
  • Wymagane Tak/Nie – określ, czy to pole ma być obowiązkowe czyli konsultant będzie musiał wypełnić pole aby zapisać sprawę.
  • Rozpiętość – określ ile komórek w wierszu ma zajmować pole – zwiększenie rozpiętości rozszerza pole w prawą stronę.
  • Słownik – przejście do edycji elementów słownika (opisane poniżej). W tym miejscu będziesz mógł dodać wszystkie możliwe warianty odpowiedzi do zaznaczenia przez konsultanta.
  • Procedura składowana – specjalna lista wartości, którą stworzy dla Ciebie zespół Systell.
  • Losuj odpowiedzi – jeśli zaznaczysz tę opcję konsultantów będzie się wyświetlać losowa kolejność elementów.

Dodanie słownika do pola, np. listy rozwijanej.

  1. Otwórz okno edycji słownika, które znajdziesz w sekcji Właściwości (4) – aby to zrobić kliknij “” na końcu wiersza.
  2. Kliknij Dodaj na dole okna.
  3. Kliknij ikonę Edytora tekstu  aby dodać treść pierwszego wariantu odpowiedzi dla konsultanta (domyślnie jest to tekst “Pusty”), zatwierdź przyciskiem OK.
  4. Możesz zaznaczyć opcję domyślnej odpowiedzi w kolumnie Domyślny – oznacza to, że element słownika będzie od razu zaznaczony po wczytaniu pola słownikowego w formularzu. Pamiętaj, że tylko jeden element słownika może posiadać tę właściwość, system po nadaniu tej właściwości jednemu z elementów słownika, zdejmuje ją z tego elementu, który ją wcześniej posiadał.
  5. W kolumnie Formularz możesz przepisać danemu wariantowi kolejny formularz, który po zaznaczeniu go przez konsultanta, pojawi mu się na ekranie.
  6. W kolumnie Pusty możesz oznaczyć pusty element słownika. Ta opcja przyda się, gdy to pole oznaczysz jako Wymagane, wtedy zaznaczenie przez konsultanta w polu słownikowym elementu o właściwości Pusty nie pozwoli wykonać zapisu sprawy i wywoła komunikat o konieczności wypełnienia pól wymaganych. Pole o właściwości Pusty nie będzie zapisywane do bazy danych. Wiele elementów słownika może posiadać tę właściwość.
    • UWAGA: Możesz łączyć właściwości pola słownikowego. Na przykład gdy zaznaczysz danemu wariantowi opcje Domyślny i Pusty to ten element zostanie zaznaczony agentowi po wczytaniu sprawy, ale nie będzie mógł być pozostawiony jako wybór, czyli wymusi wybranie innego wariantu.
  7. Elementy słownika możesz oznaczać jako widoczne lub niewidoczne dla konsultantów w kolumnie Widoczne.
  8. Kolejne elementy słownika utworzysz za pomocą przycisku Dodaj.
  9. Aby usunąć element słownika zaznacz go i wybierz Usuń.
  10. Aby zakończyć dodawanie elementów zamknij okno Edycji Słownika przyciskiem X.

7. Lista przycisków radio

Pole słownikowe o identycznych możliwościach jak Lista rozwijana (opisana powyżej). Użyj go jeśli chcesz, aby odpowiedzi w skrypcie były graficznie przedstawione jako przyciski radio. Możesz ułożyć przyciski poziomo lub pionowo.

8. Lista przycisków

Pole słownikowe o identycznych możliwościach jak Lista rozwijana (opisana powyżej), użyj go jeśli chcesz, aby odpowiedzi w skrypcie były graficznie przedstawione jako przyciski. Możesz ułożyć przyciski poziomo lub pionowo.

9. Pole wielowyboru

Pole słownikowe z przyciskami typu radio umożliwiające dokonanie wyboru wielu elementów słownika przez konsultanta. Dla rozróżnienia od zwykłego pola z listą przycisków radio, przyciski wielowyboru są kwadratowe.

10. Formularz

Za pomocą tej opcji możesz zagnieździć jeden formularz w drugim.

Pomocne

 Edycja słownika pola wielokrotnego wyboru pozwoli Ci wyłącznie na dodanie kolejnych elementów słownika bez możliwości ustalenia opcji domyślny, pusty, widoczny, czy formularza do wczytania.

Postępuj zgodnie z powyższymi instrukcjami i stwórz własny skrypt składający się z kilku formularzy i podformularzy. Pamiętaj o zapisaniu swoich zmian.

Aby edytować swój skrypt kliknij Otwórz  i wybierz skrypt, który chcesz edytować, a następnie kliknij Wczytaj.

Czy artykuł był pomocny?