Dodawać nowe i aktualizować istniejące już w systemie kontakty można ręcznie – np. na karcie kontaktu lub na karcie sprawy, jednak jest to rozwiązanie przeznaczone dla pojedynczych wpisów. Gdy potrzebujesz dodać do SCC dużą ilość danych, wykorzystaj przygotowaną do tego opcję – import kontaktów z pliku.
Pomocne
Praca w Systell Contact Center opiera się na obsłudze kontaktów, czyli klientów lub kontrahentów. Do tego niezbędne są dane kontaktowe i inne informacje identyfikujące, np. imię i nazwisko lub nazwa firmy, którą reprezentuje dana osoba.
Kontakt jest to więc zbiór danych osoby lub firmy, takich jak nazwisko lub nazwa, numer telefonu, adres email, czy adres fizyczny. Dane kontaktu znajdziesz na karcie kontaktu oraz na karcie sprawy powiązanej z tym kontaktem.
Listę kontaktów znajdujących się w bazie Twojego SCC, wraz z podstawowymi informacjami na ich temat, możesz przeglądać na widoku Kontakty. Tam też masz dostęp do akcji na grupach kontaktów.
Import kontaktów z pliku to sposób na wprowadzenie danych do Systell Contct Center w kilku prostych krokach.
Plik z danymi przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym, umożliwiającym zapis w formacie .xlsx (może to być np. Microoft Excel lub OpenOffice Calc), tak aby spełniał warunki:
Opcję importu kontaktów znajdziesz wybierając z lewego paska menu Kontakty, a następnie, na zakładce Kontakty, przycisk Importuj.
Ważne
Import kontaktów jest dostępny dla użytkowników w rolach manager i administrator. Konsultanci mogą dodawać i aktualizować dane kontaktów tylko pojedynczo – na karcie kontaktu lub na karcie sprawy.
Okno konfiguracji importu kontaktów zawiera dwie zakładki, pierwsza z nich to Ogólne.
Tutaj, klikając w + Dodaj plik otworzysz okno systemowe przeszukiwania dysku urządzenia, na którym pracujesz. Wybierz przygotowany plik w formacie .xlsx. Jeśli wybrany przez Ciebie plik jest bardzo duży, przez chwilę może być widoczna ruchoma ikona ładowania.
Ważne
Jeśli plik jest nieprawidłowy, tj. nie spełnia wymaganych parametrów, zobaczysz komunikat.
Gdy plik zostanie prawidłowo dodany, zawartość okna konfiguracji zmieni się.
Dobre praktyki
Nazwę importu będzie można później edytować, pamiętaj jednak żeby pozwalała Ci ona na łatwą identyfikację danej grupy kontaktów. Np. kontakty sprzedażowe 06.2024 albo aktualizacja kontaktów do promocji.
Pomocne
Gdy w jednym z pól kolumny Pola systemowe wybierzesz już daną wartość z listy, w pozostałych nie będzie ona dostępna. Nie ma możliwości umieszczania jednej informacji z pliku w dwóch polach kontaktu.
Druga zakładka okna konfiguracji importu kontaktów, to Duplikaty.
Przy importowaniu danych kontaktów z pliku, możesz chcieć uwzględnić sytuację, w której część z nich znajduje się już w bazie systemu.
Np. jeśli masz listę klientów w arkuszu kalkulacyjnym i tam jest ona uzupełniana i aktualizowana, a raz na jakiś czas przenoszona do SCC.
W zakładce Duplikaty możesz określić jak system ma potraktować takie powtarzające się wpisy.
Pomocne
Jako duplikat przy imporcie kontaktów uznawany jest wiersz pliku zawierający, w wybranej przez Ciebie kolumnie, taką samą informację jak w odpowiadającym mu polu przynajmniej jednego kontaktu znajdującego się już w systemie.
Np. Załóżmy, że:
- jako informację, po której system ma oceniać czy wpis jest duplikatem, czy nie, wybierasz adres email (ponieważ wiesz, że jest to dana unikatowa dla każdego Twojego klienta);
- w pliku .xlsx znajduje się kolumna o nazwie adres poczty elektronicznej;
- wśród pól kontaktu w SCC znajduje się pole Email;
- przy konfiguracji importu w oknie Import kontaktów, na zakładce Ogólne, do pola z pliku adres poczty elektronicznej masz przypisane pole systemowe Email.
Dla takiej sytuacji, system określi jako duplikat każdy wiersz z pliku, który w kolumnie adres poczty elektronicznej będzie miał adres identyczny jak przynajmniej jeden kontakt dotychczas istniejący w SCC.
Jest to ustawienie domyślne. Będzie ono zastosowane także, jeśli podczas konfiguracji importu danych z pliku w ogóle nie przejdziesz na zakładkę Duplikaty.
Dla wybranego z listy dodaj wszystkie jako nowe – podczas importu system nie będzie identyfikował duplikatów. Każdy wiersz z pliku stanie się nowym kontaktem w systemie.
Ta opcja obsługi duplikatów wymaga określenia parametru, po którym system będzie rozpoznawał, że dany wiersz pliku jest duplikatem.
Gdy w oknie Import kontaktów, na zakładce Duplikaty, wybierzesz z listy Aktualizuj duplikaty, a pozostałe dodaj jako nowe, pojawią się dwa dodatkowe pola:
Ważne
Pamiętaj wybrać informację możliwie unikatową. Najlepiej numer identyfikacyjny, NIP lub PESEL, żeby mieć pewność, że ewentualne duplikaty to rzeczywiście dane tej samej osoby.
Np. Gdyby identyfikacja duplikatów miała przebiegać bazując na informacjach w polu Imię, mogłoby się okazać, że system uznałby pięć różnych osób o imieniu Anna za jedną.
W efekcie importu o takiej konfiguracji:
Dla tej opcji również konieczne będzie określenie po jakiej informacji system ma rozpoznawać duplikaty.
Gdy podczas konfiguracji importu wybierzesz z listy Dodaj tylko nowe (pomiń duplikaty), pojawią się dwa dodatkowe pola:
W efekcie importu o takiej konfiguracji:
Gdy przygotujesz już wszystkie parametry swojego importu, kliknij Importuj.
Ważne
Jeśli zamkniesz okno Import kontaktów klikając na x albo na Anuluj – wszystkie wprowadzone przez Ciebie konfiguracje, łącznie z wybranym plikiem, zostaną usunięte z systemu. Po ponownym otwarciu tego okna, będzie ono w stanie domyślnym.
Informację o przebiegu importu znajdziesz na powiadomieniu. Będzie ono widoczne nawet, jeśli przejdziesz na inny widok w SCC, kartę sprawy lub kartę kontaktu.
Pasek postępu jest graficznym przedstawieniem procenta przetworzonych danych.
Jeśli rozpoczniesz więcej niż jedną akcję (nie tylko importu, może to być też akcja na grupie spraw lub kontaktów np. tworzenie spraw lub wysyłanie SMS), powiadomienia stworzą listę. Na wypadek dużej liczby procesów prowadzonych równocześnie, masz możliwość zminimalizowania listy aby nie utrudniała pracy na innych widokach.
Ważne
Anulowanie akcji nie powoduje usunięcia kontaktów już pobranych, tylko przerwanie procesu dodawania kolejnych. Jeśli potrzebujesz usunąć te dane – przejdź do zakładki Import z pliku i tam Usuń przy ostatnio utworzonym imporcie.
Gdy proces się zakończy, a więc pasek postępu osiągnie 100%, pojawi się zielone oznaczenie. Następnie, po kilku sekundach powiadomienie zniknie.
Zaimportowana grupa kontaktów jest widoczna w zakładce Import z pliku oraz na widoku Kontakty, na liście wyboru filtra Importowane pliki.
Z zaimportowanego pliku powstaje nowa grupa kontaktów. Listę importów znajdziesz wybierając z lewego paska menu Kontakty, a następnie zakładkę Import z kontaktu.
Import ma w tej tabeli nazwę, która została wpisana w oknie konfiguracji importu, w polu Nazwa importowanego pliku oraz datę i godzinę utworzenia.
Tutaj możesz zmienić nazwę wybranego importu, dodać opis lub zdecydować o jego usunięciu.
Ważne
Pamiętaj, że usuwając z listy wybrany import, usuwasz z systemu wszystkie zawarte w nim kontakty. Spowoduje to usunięcie także wszystkich powiązanych z tymi kontaktami spraw.
Na widoku Kontakty znajduje się wykaz wszystkich kontaktów w Twoim SCC. Aby zidentyfikować te pochodzące z określonego pliku, użyj filtrowania.
Filtr do tego służący, nie jest widoczny domyślnie, skorzystaj z opcji dodania go z listy:
Teraz już możesz filtrować listę kontaktów, tak aby ograniczyć ją tylko do tych z wybranego importu:
Teraz lista widoku Kontakty jest ograniczona do tych, które:
Tak przygotowany filtr możesz zapisać w postaci zakładki.
Kontakty dodane do systemu przy pomocy importu, na razie nie mają żadnych przypisanych do nich spraw. Można to robić pojedynczo, jednak jeśli chcesz szybko dużą grupę kontaktów dodać do obsługi w wybranej kampanii, skorzystaj z akcji na grupie kontaktów – Utwórz sprawy.