Pipeline pokazuje na jakim etapie sprzedaży aktualne znajduje się lead (potencjalny klient). Lejek jest powiązany z kampanią Lejek sprzedaży, przygotowaną dla działów handlowych działających według strategii marketingowej lejka.
Działając w oparciu o pipeline sprzedażowy można monitorować proces sprzedaży, planować pracę handlowców oraz prognozować poziom sprzedaży.
Lejek sprzedaży jest strategią marketingową, która ilustruje proces sprzedaży produktu lub usługi wraz z etapami, przez które przechodzą potencjalni klienci. Jego zadaniem jest przeprowadzenie klienta od zainteresowania produktem do sfinalizowania transakcji – skorzystania z usługi lub kupno produktu. Działania marketingowe rozpoczynają się od przyciągnięcia klientów, którzy przechodzą przez kolejne etapy aż do zakupu produktu lub usługi – z każdym kolejnym etapem jest ich coraz mniej – stąd nazwa lejka.
Na ścieżce sprzedaży w kampanii Lejek sprzedaży występuje 5 etapów, które odzwierciedlają etapy sprzedaży produktu:
Lejek sprzedaży może pomóc w określeniu długości cyklu sprzedażowego oraz być podstawą do analizy podjętych działań sprzedażowych, potrzeb i oczekiwań klientów, co prowadzi do opracowania planu działania, który pomoże Ci osiągnąć Twój cel biznesowy.
Lejek sprzedażowy jest również wsparciem dla wszystkich użytkowników systemu – od handlowców, którzy dzięki niemu mogą kontrolować terminy kontaktów z klientem i analizować sprawy, do których są przydzieleni, po managerów, którzy mają większą kontrolę nad działaniami swojego zespołu oraz możliwość wglądu w efektywność jego działań.
Widok możesz również dostosować do swoich potrzeb – ustawić sortowanie i filtrowanie danych, zmienić wysokość wierszy, czy edytować szerokość, widoczność i kolejność kolumn. Informacje zawarte w tabeli możesz filtrować po danych takich jak: Numer sprawy, Źródło pozyskania, Status, Etap, Kwalifikator, Utworzono, przewidywana data zamknięcia, Kontakt, Telefon, Email, Założył, Temat, Właściciel, Spam.
Widok składa się z pięciu podwidoków, z których każdy zawiera zgłoszenia przefiltrowane po statusach. Dzięki nim możesz sprawdzić, na jakim etapie są poszczególne sprawy, czy ocenić liczbę leadów i szans sprzedażowych. Jako handlowiec (użytkownik w roli agent) widzisz na nich sprawy, które są przypisane do Ciebie. Manager ma możliwość podglądu spraw przypisanych do wszystkich agentów oraz tych nieprzypisanych jeszcze do nikogo.
Pomocne
Do czego może być Ci potrzebny widok lejek sprzedaży?
Wyobraź sobie, że jesteś dyrektorem handlowym i chcesz obejrzeć wszystkie nowe leady utworzone od wczorajszego dnia, a następnie sprawdzić ile z nich znajduje się w statusie Zaofertowany. W tym celu możesz wejść na widok lejka i przefiltrować zgłoszenia po dacie utworzenia.
Aby sprawdzić, którym klientom została przedstawiona oferta, wejdź na podwidok Zaofertowani. Tam możesz również przefiltrować dane po dacie utworzenia i posortować w kolejności rosnącej lub malejącej za pomocą przycisków sortowania znajdujących się przy nazwie wybranej kolumny.
Zobacz jak to zrobić na filmie poniżej:
Pomocne
Jako handlowiec również możesz korzystać z widoku lejka aby wesprzeć się nim w swojej pracy.
Wyobraź sobie, że pracujesz nad szansami sprzedażowymi, którym została już przedstawiona oferta i chcesz rano ustalić priorytety zadań oraz zaplanować pracę dany dzień. W tym celu wejdź na widok lejka w Zaofertowani i posortuj zgłoszenia po Przewidywana data zamknięcia. Sprawy, które mają najwcześniejszą datę pojawią się na górze listy, dzięki czemu możesz zacząć pracę z ustalonymi priorytetami.
Zobacz jak to zrobić na filmie poniżej: